woensdag 11 augustus 2021

Mijn Regeerakkoord 2021

 

Mevrouw Sigrid Kaag en meneer Mark Rutte gaan in hun vakantie een regeerakkoord opstellen. Wie mee wil doen mag aanschuiven. Hopelijk komt er dan eindelijk na de verkiezingen van maart 2021 een kabinet. Kaag en Rutte kunnen een regeerakkoord opstellen, wij kunnen dat natuurlijk ook.

Daar gaan we dan ....           [laatste wijzigingen 22, 23, 25 aug en 15 sep 2021 08:36, punt 3a, 9b, 6i, 1b]

De voornemens die de nieuwe regering de komende vier jaar gaat uitvoeren zijn:

een)  Repareren “foutjes” uit het verleden:

a) Woningen Groningen
b) Kinderopvang toeslagen ouders
c) Geestelijke Gezondheidszorg voor de Jeugd
d) 40.000 daklozen 

 twee) Klimaat en energie

a)  Doel: Green Deal → Acties: "Fit for 55", programma van de EU.

Nederland staat in de achterhoede van Europa. Doe er wat aan, stop met polderen, neem besluiten! Volg Europa!

b) Klimaatwet NL oa 49% minder CO2-uitstoot in 2030 ten opzichte van 1990.

Starten met het elektrisch maken van de drie grootste CO2 uitstoters, namelijk tata steel (12 mton), dow chemical (4 mton) en kunstmestproducent yara (4 mton), de plannen liggen al klaar en zijn realiseerbaar voor 2030.   (Beter is dat de overheid tegen Yara zegt: stop de productie van kunstmest.)

c) Bossen aanleggen voor 500.000 houtbouw woningen (Nu 120.00 hectare bos, aanvullend nodig 25.00 hectare bos)

d) Steden vergroenen ( inclusief groene en blauwe daken)

e) Hoe omgaan met Water: Zeespiegel stijging – Droogte – Hoosbuien – verzilting - inklinking van de bodem (Democratische waterschappen evalueren en reconstrueren hun taken) Jaarlijkse landelijke stress-test met participatie van de bewoners. “Hoe Omgaan met Water” is tevens een landelijke-regionale rampen-test-oefening. Niet alleen regionaal maar vooral per stromingsgebied georganiseerd, dus in samenwerking met Duitsland en België.

f) Wind-energie op zee uitbreiden.

g) Zonne-energie op elk dak (niet op de grond) Zonne-energie is hakketakke energie, want 365 dagen is er een donkere nacht en 5 maanden lang een lage opbrengst. Maar het is gratis energie en daarom verstandig om het te gebruiken. Leg alle daken vol met zonnepanelen. Komen we nog te kort, importeer dan zonne-energie in de vorm van waterstof (pijpleiding) uit Zonnelanden als Israël, Egypte of Marokko.

h) Waterstof maken uit wind en zonne-energie. Waterstof (met als scheikundige afkorting H2) is een geurloos en kleurloos gas. Het is een energie drager.

i) Waterstof voor elk huishouden via de voormalige aardgasleidingen voor elektriciteit en verwarming.

j) Waterstof dé energiedrager ook voor de zware industrie.

k) Alternatieve energie stimuleren, bijvoorbeeld bio-energie, diepe geo-energie, eb-vloed en investeren in nieuwe techniek, bijvoorbeeld een zonnepaneel dat waterstofgas levert en veel meer.

 el) En wat kost dat allemaal, zo energie transitie? Dat valt erg mee. Het Planbureau voor de Leefomgeving en het CPB rekenen voor dat de rekening voor het Energieakkoord tot 2050, 2 miljard euro per jaar bedraagt. 2 miljard is 0,7 procent van de Rijksbegroting en 0,2 procent van het BNP. Mogelijk wordt het wat duurder (of goedkoper) door "Fit for 55". De kosten zijn overzichtelijk en betaalbaar. 

drie) Veiligheid

a) Nederland is een narco-staat, cocaïne verdeler én de grootste pillen exporteur wereldwijd. De misdaad tiert welig. Een advocaat, een  journalist, vergisburgers en criminelen worden dood geschoten. Havens zijn misdaad nesten, corruptie bij overheidspersoneel, burgemeesters worden beveiligd en een  landbouw bedrijf moet ook beveiligd worden. Een analyse van de misdaad in Amsterdam doet de nieuwe burgemeester verbleken. Mensen worden bedreigd en kogels vliegen door de straat. De Nederlandse staat wordt gepiepeld door criminelen.  Wat gaan we doen? "Het strafrecht moet ‘de punt van de lans’ zijn, doceert criminoloog Cyrille Fijnaut, maar wel in combinatie met bestuurlijk optreden." Ook zegt hij "het MIT een Multidisciplinair Interventie Team (van het kabinet voor aanpak van ondermijnende criminaliteit) is het domste plan in de Nederlandse politiegeschiedenis." Zie interview Paul Vugts in Het Parool 20 augustus 2021. 

b) Digitale veiligheid. De norm voor programmatuur wordt open source. Dit betekent dat de broncode van alle door  de overheid te gebruiken programma's openbaar is.

c) Digitale veiligheid. Er wordt door de overheid een samenwerkingsverband tussen universiteiten, it-bedrijven en het bedrijfsleven opgericht om digitale risico's, als inbraak, diefstal en afpersing, voor de overheid en het bedrijfsleven  beheersbaar te maken. Constant de vinger op de digitale pols. 

d) Elke week wordt er een vrouw vermoord door haar man of jaloerse ex-vriend. Politie doet niets of doet het verkeerd. Vrouwen worden niet actief beschermd. Agenten moeten opgeleid worden om het gevaar te herkennen, en de moord te voorkomen. 

e) De politie en de  rechtelijke macht zijn uitgekleed. Er liggen zo veel zaken op een stapel te wachten op behandeling dat het lachwekkend begint te worden. Erg triest. Er moet capaciteit bij. Veel capaciteit. Twee honderd miljoen structureel per jaar gedurende vijf jaar zijn minimaal nodig. Het betekent 3000 mensen per jaar er bij. Dat is een beginnetje.

vier) Onderwijs

 a) het doel van onderwijs is om aan elk kind dezelfde kans te bieden om te groeien overeenkomstig zijn of haar mogelijkheden.  Onderwijs is belangrijk om dromen waar te maken. Basis-, voortgezet, middelbaar, hoger en universitair onderwijs worden gratis. Graag de grens tussen basis en voortgezet onderwijs vervagen. 

b) Verdubbel het aantal leerkrachten. Leraren willen graag voor de klas staan, maar niet in de huidige situatie. Eén onderwijzer / docent per 15 leerlingen, investering structureel 8 miljard / jaar. Extra deskundigheid voor "rugzakjes" toevoegen. Ook voor de gymles natuurlijk.

 Door deze maatregelen hebben onderwijzers, leerkrachten meer tijd voor het geven van onderwijs en dat verhoogt de kwaliteit van het onderwijs. Het resultaat komt ten goede aan de leerlingen. Binnen 5 jaar moet deze norm gehaald zijn.

c) Leraar / onderwijzer op loonlijst van het Rijk (salaristabellen gelijk trekken) en daardoor de leraren en onderwijzers een goed inkomen geven. Salaris basisonderwijs optrekken naar salaris voortgezet onderwijs. 

d) Schoolgebouwen en schoolmateriaal begroting gemeenten via gemeentefonds.

e) Onderwijs kwaliteitsnormen door het Rijk. Vergelijkingen scholen, benchmarking  frequent publiceren. Doel is de kwaliteit van elke school te verhogen door te leren van elkaar.

f) De voor- en naschoolse kinderopvang wordt een onderdeel van de basisschool en is gratis.

g) De buitenlandse talen Frans, Duits, Engels en Spaans worden verplicht in het voortgezet onderwijs. Het onderwijs in deze talen is gericht op spreekvaardigheid.

 h) Levenslang leren: voor elke burger komt er de mogelijkheid om opleidingen te volgen op elk niveau. Lager, middelbaar, hoger en universitair niveau. Voor elke opleiding kan een certificaat gehaald worden. De opleidingen zijn gratis.

i) Tweeëneenhalf miljoen laaggeletterden: massaal cursussen organiseren in de wijken en dorpen. Kosten structureel 100 miljoen, uit budget onderwijs.

vijf) Zorg 

a) Eigen bijdrage aan ziektekosten verzekering vervalt.

b) Verdienen aan zorgverzekeringen is not-done. Er komt een rijks-zorgverzekering. 100% pakketverzekering voor 100 euro per maand met een goed gevulde basisverzekering inclusief tandarts, ook voor kinderen.

c) Personeel betrokken bij medische zorg op loonlijst van het Rijk. Salarisschalen overheid. Van schoonmaker, verpleegkundige tot dokter èn allemaal een goed salaris.

d) Ook huisarts is een 8 uur werken per dag baan. De eerstelijns zorg wordt verricht door units: Huisartsen Onder Een Dak in de wijken. Een HOED is bemenst met zorgpersoneel, verpleegkundigen, zorg-professionals en huisartsen.

e) administratieve druk opheffen. Dokters zijn er om te dokteren niet om te dbc-en (diagnose-behandel-combinaties). Administratierompslomp voor verzekeringsmaatschappijen helemaal stoppen.

f) Geestelijke gezondheidszorg hoge prioriteit geven. 

g) Corona: prikken, prikken, prikken. Controleren bij restaurants, theaters en andere bijeenkomsten op vaccinatie of negatief getest. Wel of niet vaccineren is een vrije keuze. Echter de keuze niet vaccineren kan wel consequenties hebben. Na vakantie in het buitenland iedereen controleren en verplicht in quarantaine, ook controleren. 

h) Preventie, preventie en preventie. Er is een veelheid aan maatregelen om ziekten en medisch optreden te voorkomen. 

zes) Wonen

Een departement Huisvesting zal de woonbehoeften van de Nederlanders inventariseren, extrapoleren en mede-realiseren. Alle woonvormen van woningen voor alleenstaanden, voor gezinnen tot senioren woningen met voorzieningen en ook allerlei alternatieve woonvormen worden beschouwd.

a) Nieuwbouw: Het beginsel is: Bouwen in gebieden waar al voorzieningen aanwezig zijn, derhalve verdichting in de steden. Het Rijk wijst gebieden aan buiten de steden, conform het oude mechanisme van de VINEX-woonwijken, voor het bouwen van ecowijken. Het voorbeeld van een ecowijk is de wijk Lanxmeer in Culemborg. Het bouwbesluit zal aan het prefab-bouwen van ecowoningen in ecowijken worden aangepast.
 Bij het niet toepassen van het gemeentelijke voorkeursrecht (de Wet Voorkeursrecht Gemeenten, wVG) wordt de aankoop grondprijs niet in de verkoopsprijs verwerkt. De grondprijs wordt met de (niet-gemeentelijke) eigenaar verrekend op basis van de prijs van agrarische grond. Regels voor onteigening worden in de wet aangepast om snelheid in het realisatieproces te brengen en duidelijkheid over de aankoop grondprijs te verschaffen. Onteigening kan worden toegepast  om grondprijs opdrijving te voorkomen. 

b) Nieuwbouw: Elk gemeente mag, ongeacht eventuele beperkingen door her Rijk, per tien duizend inwoners de komende tien jaar driehonderd woningen bouwen. De gemeente kan binnen haar grenzen, de woongebieden aanwijzen, inrichten en in een bestemmingsplan vast leggen conform de regels die voor gemeentelijke bestemming gelden. 

c) Initiëren van premiekoopwoningen, voor sociale koop. Premiewoningen zijn tevens urgentie-koopwoningen voor onderwijspersoneel, politieman m/v, zorg-personeel en meer semi-overheidspersoneel met onmisbaar beroep. 

d Nieuwbouw: Premie A woning voor appartementen, 100 tot 150 m2, Verkoopprijs: 1000 euro/m2 Premie B woning voor eengezinswoning, 120-150 m2, Verkoopprijs: 1200 euro/m2. De premiekoopwoningen worden gesubsidieerd met 50.000 euro per woning. De subsidie is bedoeld voor de grondprijs en voor het woon- en bouwrijp maken. Het geld wordt overgemaakt aan de gemeente. Kabinet Lubbers heeft in haar bezuinigingsdrift het bouwrijp maken, betaald door het Rijk, in de jaren 80 geschrapt. Dat was de start van het stijgen van de koopwoningprijzen.  Door de subsidie kunnen door de overheid regels gesteld worden voor aankoop en verkoop. Het totaal bedrag aan subside zal dan 50 miljard bedragen.  De vroegst mogelijke uitgave vindt plaats over 5 jaar. De bouwtijd van een miljoen premiekoopwoningen circa is 20 jaar.  De subsidie wordt over die looptijd uitgesmeerd.

e) Nieuwbouw: Rijks-financiering looptijd 30 jaar zonder rente voor premiewoningen voor inkomen tot 70.000 euro (twee maal modaal).

f) Nieuwbouw: Regeling premiekoopwoningen voor een bouwplan is geldig bij de  bouw van 70% premiewoningen en  30% vrije bouw. 

g) Bestaande woningen sociale huur:  Allereerst het afschaffen van de verhuurdersheffing om ruimte te scheppen voor het bouwen van nieuwe woningen. Renoveren en vernieuwen woningen en wijken in het stedelijk gebied. Woningen gereed maken voor 2050. Financiering: Rijk. Uitvoering: gemeente en woningbouwverenigingen. Huurprijzen worden niet aangepast.

h) Bestaande woningen sociale huur:  De huurprijs is ook gerelateerd aan M2 van de woning, maximaal 10 euro per M2 per maand. Toevoegen aan puntensysteem voor huurprijsbepaling. 

i) Bestaande woningen, particulier bezit, vrije vestiging huur. Liberalisatie huurmarkt afbouwen: verhuur bedrag wordt maximaal 10 euro per m2 per maand plus de huuropbrengst wordt behandeld als inkomen van de verhuurder.

j) Bestaande woningen eigendom: Gereed maken voor 2050, renoveren, isoleren en elektrificeren kosten 50% Rijk,  50% eigenaar met rentevrije lening van het Rijk.

k) Leegloop gebieden: Wijken renoveren, woningen slopen en nieuwe woningen bouwen. Nu al gereed maken voor 2050. Maak de wijken mooi, voeg functies toe die bevolking aantrekken. Bijvoorbeeld functies voor ouderen uit de Randstad die heerlijk kunnen gaan wonen in Zeeland of Limburg.

el) Verslonsde woonwijken (grote) steden: Wijken renoveren, nieuwe woningen bouwen, sloop krotbouw, renoveer woningen en voeg in de wijk functies toe zoals bijvoorbeeld een bibliotheek, een sporthal, buurthuizen, functies . die de mensen verbinden.  Filosofie: Jan Schaefer. "Geen gelul, opschieten, bouwen!". Nu al gereed maken voor 2050. Maak de wijken mooi en dus groen en voeg functies toe die de mensen verbinden. Gemeenten starten samenspraak met de bewoners. Kosten zijn moeilijk in te schatten daar "Fit for 55" hier een invloed op heeft. Voorlopig uitgaan van 30 miljard uit te geven in15 jaar.

m) De openbare ruimte is onze buiten-huiskamer en van essentieel belang voor het leven in een wijk. De openbare ruimte in elke wijk vergroenen, parken waar mogelijk, ook voor sport en spel, en schoon, super schoon. Op loopafstand een openbaar toilet, super schoon 24 uur per dag, naar Australisch voorbeeld. Kosten 100 miljoen per jaar, structureel via het gemeentefonds.

 

zeven) Arbeidsmarkt

a) het inkomen van een medewerker met een volledige baan is voldoende om een gezin van te onderhouden.

b) Elke werker (vaste dienst, zzp-er, losse kracht) is verzekerd voor arbeidsongeschiktheid door een rijksverzekering.  Elke werkgever is verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid van zijn werknemers door een rijksverzekering. Dit zal zeker leiden tot banen groei. De kosten worden gedekt door de premies. 

c) Levenslang leren: alle werknemers lopen vier weken per jaar stage in een ander bedrijf of in een overheidsinstelling, gemeente, provincie of Rijk. De kosten van deze leermogelijkheid zijn uiteraard kosten neutraal. Bedrijven en overheidsinstellingen regelen de uitwisseling onderling en met gesloten beurzen.

d) minimum uurloon naar 15 euro per uur en dat geldt vanaf 18 jaar.

e) De belasting op arbeid verlagen, vooral in de laagste schijven, en de belasting op bezit van geld verhogen, vooral het bezit boven het miljoen. En natuurlijk ook de winsten van bedrijven belasten, volgens de regels, zonder uitzonderingen te maken.

f) Het volledig uitbesteden van  werkzaamheden in een bedrijf, zoals de kantine of de schoonmaak, leidt tot een onzekere toekomst voor de medewerkers, steeds slechtere arbeidsvoorwaarden van het personeel en de mogelijkheid om mensen zonder vast contract "in dienst" te houden. Overheidsdiensten zullen dit niet meer doen en de medewerkers in dienst nemen. 

g) Het afschaffen van de belastingfaciliteiten, die er voor zorgen dat Nederland een belastingparadijs is. De opbrengsten, de belasting die bedrijven dan conform de regels gaan betalen, worden besteed aan de arbeidsvoorwaarden van de werknemers. Te denken valt aan kinderopvang, ouderverlof, scholing en zorgverplichtingen. 


acht) Economie, groei of vooruitgang?

a) In het boek fantoomgroei van Sander Heijne en Hendrik Noten worden de gevolgen economische groei door het besteedbaar inkomen van ons Nederlanders geschetst. We schieten er niets mee op, sterker nog we kachelen achter uit. De groei van het bruto binnenlands product komt niet bij de burgers terecht. Het besteedbaar inkomen wordt steeds minder. Daarom kiezen we voor de Vooruitgang. Hoe kunnen we de Vooruitgang meten. De Vooruitgang is te toetsen aan deze criteria:

Voor ons ziet de wereld er als volgt uit:  Een vredige samenleving waarin mensen met elkaar door één deur kunnen, omdat de een de ander niet uitbuit. Een samenleving waarin mensen veilig over straat kunnen, waar voldoende leraren voor de klas staan, de gezondheidszorg goed geregeld is en armoede tot het verleden behoort.  (Fantoomgroei pagina 179)

  Fantoomgroei, pagina 187: Wij zouden daar graag aan toevoegen: de vrijheid voor onze kinderen om een bloeiende en leefbare planeet te bewonen.

b) Ontwikkelen kengetallen voor toetsen / meten van de Vooruitgang.

c) Cultuur is vooruitgang: investeer structureel 250 miljoen/jaar in cultuur. Dit bedrag repareert gedeeltelijk eerdere bezuinigingen. 

d) Schulden. De overheid zal helpend optreden om schulden bij mensen vroegtijdig te traceren en op te lossen. Voorkomen is nog beter.


negen) Landbouw en veeteelt

Niets doen is geen optie.

Uitgangspunten: Natuur, dierenwelzijn en voedselveiligheid.

a) Alleen produceren voor NL en voor sommige producten ook voor de  EU.

b) 100% biologisch produceren binnen 5 jaar. Rene Cruijsen: "Stikstof halveren, ga biologisch consumeren!" 

c) Bio-industrie stoppen binnen 3 jaar.

d) Verduurzamen van het boerenbedrijf. Alternatieve vormen van het gemend bedrijf stimuleren. De boer die het voedsel voor zijn beesten zelf verbouwt. Nieuwe producten introduceren, als gedroogde koemest. Het boeren in kringloopbedrijven stimuleren. Buiten lopend gras etend vee voor natuurvlees. Verkoop aan huis, op de markt en online.  

e) Stoppen met polderen. De kamer besluit.

f) Agrariërs worden gecompenseerd.

g) vrijkomende percelen worden verrijkt met bio-  diversiteit en/of verbost.

h) Eten op het platteland in de eetschuur. Een agrariër die in zijn eetschuur zeventig procent van het gepresenteerde eten op eigen land verbouwt, is vrijgesteld van een restaurantvergunning.


tien) Verkeer en vervoer

a) Openbaar vervoer wordt gratis. Dat zou het beste zijn, want nu reizen voornamelijk mensen die geld hebben. Helaas kan het OV niet gratis worden omdat de capaciteit van het vervoer te laag is. Dus eerst tien jaar lang infra uitbreiden á 8 miljard per jaar. Ook naar Groningen, Friesland, Zeeland en Limburg.  Geleidelijk aan de reisprijs naar gratis.

b) Schiphol Land verplaatsen naar Zee. De bouw van een luchthaven in de Noordzee kost naar schatting tussen de 33 tot 46 miljard euro. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Indien bij de aanleg extra aandacht wordt gegeven aan verplaatsing van de aanpalende industrie, ook voor vestiging nabij Rotterdam én vervoersverplaatsingen geoptimaliseerd worden door ondergrondse metrolijnen komt de kostenschatting op 120 miljard. De kosten zijn verdeeld over twintig jaar. Schiphol Land wordt een gebied voor stedelijk wonen in een groen gebied. Natuurlijk is het zo dat over dertig jaar vliegtuigen elektrisch zijn, minder lawaai maken en minder vervuilend zijn, maar verplaatsing van Schiphol levert een prachtig mooi gebied op in de Randstad voor wonen en werken. De haarlemmermeer ligt onder NAP, maar pas over twee honderd jaar verhuizen we met zijn allen naar het hoger liggend deel van Nederland.

c) Verkeer wordt conform de regels van "Fit for 55" omgeturnd naar uitstoot-vrij-rijden.  

d) In de Randstad uitbreiding van de infrastructuur met Infrarail, een metro-achtig OV tussen de steden Utrecht-Rotterdam-Den Haag- Haarlem-Schiphol-Amsterdam - Noord Holland.


elf) Levensbeschouwelijke onderwerpen. 

De kamer besluit net zoals over alle andere onderwerpen vrij van last en ruggespraak.

twaalf) Immigratie 

a) Vluchtelingen uit oorlogsgebieden zijn welkom. 

b) Asielaanvragers worden zeker toegelaten als een asielprocedure langer dan zes maanden duurt.

c) Ontwikkeling van een "EU Groene Kaart" systeem conform de green card uit de USA. Dat is een werkvergunning voor de USA. Op basis van de EU Groene Kaart kunnen de EU landen werkvergunningen geven aan arbeidskrachten van buiten de EU om hun werkpotentieel aan te vullen met gewenste werkcapaciteiten. 

d)  Economische vluchtelingen niet toelaten. Zij kunnen inschrijven op de EU Groene Kaart, een systeem voor de verdeling van werkvergunningen voor arbeidskrachten die van buiten de EU komen.

e) opstellen en uitvoeren van gezondheids-, scholings- en vooral werkgelegenheidsprojecten in emigratielanden, te beginnen in Noordelijk Afrika.

 f) Vluchtelingen: Zes jaar na toelating en bij goed gedrag krijgen zij het volledig Nederlanderschap.

 

dertien) Macht en tegenmacht.

Opeens staat het in de volle aandacht. We dachten dat het goed geregeld was. Het rapport over de toeslagaffaire laat zien dat de democratie her en der rammelt. Het democratisch systeem werkt niet zoals wij zouden willen. De Rutte-doctrine is een ferm slot gebleken op de deur van de openheid. De volgende maatregelen zullen leiden tot een beter functionerende democratie:

a)  Kamerleden stemmen vrij van last en ruggespraak. Er stemmen geen partijen, maar Kamerleden. Er is derhalve altijd een hoofdelijke stemming waarbij het kamerlid kan stemmen.

b) Het regeerakkoord bepaalt de doelstelling. Het kabinet geeft aan met welke acties zij deze doelstelling wil bereiken. De Kamerleden stemmen hier mee in, of niet natuurlijk. 

c)  Het regeerakkoord wordt besproken in de Kamer waarbij elk kamerlid onafhankelijk kan spreken en een amendement (een wijziging) op het akkoord kan voorstellen. Indien het akkoord door de Kamer in meerderheid is aanvaard, kan de Kamervoorzitter of een formateur een regeringsploeg samenstellen die het regeerakkoord zal gaan uitvoeren. De beoogde ministers en staatssecretarissen worden geïnterviewd in de Eerste Kamer en bij voldoende vertrouwen in de bewindspersoon wordt de benoeming akkoord bevonden door die Kamer.

d) In elke kabinetsvergadering wordt vooraf een agenda en een tijdens de vergadering een besluitenlijst opgesteld. Die besluitenlijst wordt binnen vierentwintig uur besproken in de Kamer. De Kamerleden kunnen debatteren over de (voor)genomen besluiten van het kabinet. Na dit debat vindt eventueel een persconferentie plaats met de minister-president.

e) Het voorkauwen van kabinetsbesluiten, bijvoorbeeld met fractieleden, en dus de discussie daarover onttrekken aan de openbaarheid is not-done. Er dient een strikte scheiding te zijn tussen uitvoerende en controlerende macht. Echter, eventuele discussie over mogelijkheden betreffende het voorgenomen kabinetsbeleid hoort in het openbaar in de kamer plaats te vinden.

f) 

 Lucas


Verklaring:

Blog is copyfree

Alle gebruikte informatie is openbare info met of zonder abo.

1    De repareerpunten worden snel opgelost door een projectminister per repareerpunt. De projectminister heeft alle bevoegdheden binnen alle  ministeries. Binnen een half jaar alle punten opgelost, projectministers weg.

1b 15 sep 2021, zie Toine Heijmans in vk over  de documentaire "Alleen tegen de staat" over slachtoffers van de toeslagen affaire. Eigenlijk schaam ik mij dood dat ik zeg: "Zet er maar een manager op dan is het opgelost." Dat is niet zo. De gedachte-rot en discriminatie zit zo diep in de politiek en in het ambtelijk apparaat dat mijn oplossing veel te simpel gedacht is. De oplossing moet fundamenteler zijn. Afbreken en opnieuw opbouwen.

2a   Green deal is goedgekeurd door alle landen in de EU. Fit for 55, de daarbij behorende acties, is nu in een goedkeuringsproces.

2b   toevoeging: Missie NL Bard van de Weijer vk.nl 16 juli 2021

2c   architect Marco Vermeulen in Tegenlicht VPRO.

2el  Leg uit dat duurzaam goedkoper is en mooier kan – dan krijgen we er plezier in’   door Johan Sliggers en Piet Lucassen 22 juli 2021 in vk.nl 

3b,3c  Als er Russische tanks op de Coolsingel staan, is Leiden in last. Nu er Russische hackers via Amerikaanse software aanwezig zijn in overheidssystemen slaapt men rustig door. Er is in NL en EU voldoende hoogkwalitatieve kennis aanwezig om ons bescherming te geven.

4b   Het is moeilijk om uit te rekenen wat een verdubbeling van het aantal onderwijzers kost. Onderwijzers zijn in dienst bij een school en de school bepaalt wat het salaris is, min of meer. Als de overheid geld geeft om de salarissen te verhogen kan een schoolbestuur er ook bordkrijt voor kopen. Daar moeten we van af. Salarissen naar de rijksoverheid en middelen naar  de gemeente. De geschatte kosten lijken reëel. 

4b  Jongeren worden niet onnozel geboren, maar onnozel gemaakt. Bastiaan Bommeljé, 14 januari 2020, vk.nl 

5c   Betalen per medische verrichtingen is een onjuiste prikkel. Geef alle medische professionals een goed maandsalaris.

6) De premiekoopwoningen worden betaalbaar gemaakt door de grondprijs, een aanzienlijk aandeel van de verkoopsprijs, laag te houden. als gemeenten bij belangrijke projecten het gemeentelijke voorkeursrecht niet toepassen en dus investeerders winsten laten maken die in de verkoopsprijs van de woningen worden opgenomen, wordt de grondprijs alsnog  gecorrigeerd. Dit geschiedt door eventueel onteigening  van de grond die in handen is van de investeerder of de ontwikkelaar. Het is verstandig daartoe eerst de wet op punten aan te scherpen. De woningen kunnen zo zeer hoogwaardig zijn én betaalbaar zijn. 

7a   Kinderombudsman: In NL leeft 1 op de 9 kinderen in armoede.

7d   18-Jarigen mogen van staatswege met een geweer in de hand en de vinger aan de trekker ons land verdedigen. Dat klinkt best wel volwassen.

7d   Verhoging van het minimumloon heeft natuurlijk ook consequenties voor alle andere lonen en uitkeringen die hieraan gekoppeld zijn.

8    Boek Fantoomgroei van Sander Heijne en Hendrik Noten.

9    Een gedegen kosten schatting is nog niet gereed. De kosten worden  nu globaal geschat op 30 tot 60 miljard gerekend over 10 jaar. Agrariërs worden gesteund en gecompenseerd. Dat betekent in de praktijk dat de Rabobank door de overheid overeind gehouden wordt. Dat betekent ook dat die bank deel uit maakt van de financiering van de oplossing om de sector in haar nieuwe staat succesvol te maken. Uiteraard met handhaving van de uitgangspunten: Natuur, dierenwelzijn en voedselveiligheid.

9b  Geen kunstmest, geen chemische bestrijdingsmiddelen, alleen natuurlijke middelen. Daardoor verbetert de natuur en zullen de agrarische producten in kwaliteit stijgen. 

9b Rene Cruijsen, biologische melkveehouder en  de voorzitter van de coöperatie Eko Holland uit Dreumel: "Stikstof halveren, ga biologisch consumeren!" Zie  "Bijna alle supermarkten halen de biologische melk voor hun huismerk bij Eko Holland" in de vk van 23 aug 2021.

9d  Duurzame landbouw en veeteelt, Woody Maijers en Kyra Geerts in de vk 19 augustus 2021.

10b  Schiphol is na Heathrow (Londen) en Charles de Gaulle (Parijs) de op twee na drukste luchthaven van Europa. In 2019  bereikte Schiphol een recordaantal van 496.826 vluchten en 71.680.334 passagiers waarvan  25.872.522 passagiers die op doorreis zijn en overstapten naar een andere bestemming. Cijfers: Schiphol.

De regering wil stapsgewijs stijgen naar 540.000 vluchten per jaar zonder extra last te veroorzaken. Dat standpunt is significante onzin. De milieu- en geluidsoverlast van Schiphol is groot. De gezondheid van de bevolking is in het geding.

De corona crisis heeft de omwonenden van Schiphol rust gegeven. "Wat kan het leven en het wonen mooi zijn". Kinderen slapen weer, mensen komen tot rust en veel klachten verdwijnen. Er ligt geen fijnstof deken meer over de tuintafels. Daar over nadenkend zou het mooi zijn om Schiphol buitengaats te leggen. Metrolijnen  (vracht en personen) van Amsterdam naar Schiphol Zee, van Utrecht - Den Haag (personen) naar Schiphol Zee en van Rotterdam (vracht en personen) naar Schiphol Zee. Er blijft een gebied over, dat na sanering, samen met Hoofddorp een prachtig mooi groen-woon-werkgebied wordt.

13) Het belangrijkste uitgangspunt voor macht en tegenmacht is de integriteit van de leden van Kabinet en Kamer. Een ieder dient van deze integriteit uit te gaan.  In die zin dient men het voornemen uit te spreken dat men zal opereren in de openbaarheid. Daar waarvan men denkt dat  functioneren in de openbaarheid niet verstandig is, zal men dat melden in de Kamer.